Crash Lindeweg / Oosterringweg, kavels M 92/N 33, Lancaster JA902

De foutieve identificatie van de vliegtuigresten aan de Oosterringweg heeft grote gevolgen gehad. Wat wel klopt is dat de in 1973 gevonden vliegtuigresten van een Lancaster zijn. Aanname is nu dat de aan de Oosterringweg gevonden vliegtuigresten ook afkomstig zijn van de Lancaster Mk.III met serienummer JA 902 die aan de Lindeweg is neergestort.

Deze aanname wordt ondersteund door een document van de Marechaussee dat beschrijft dat in de nacht van die crash van 2 op 3 januari 1944 ook een krater is ontstaan in de buurt van de Oostvaart (Luttelgeestervaart). Helaas is de plaatsbepaling van de krater in dit document niet eenduidig. Wel aannemelijk is dus dat de Lancaster JA902 in de lucht in meerdere stukken is gebroken en, naast de resten op kavels M 92 en M 112 t/m M 114 aan de Lindeweg, ook resten zijn neergekomen op kavel N 33 aan de Oosterringweg.


Foto Lancaster tijdens het afwerpen van een 4000lb bom, IWM nr. CH 1404
De vlucht van de Lancaster JA902, die de volledige bemanning noodlottig werd, begon op 2 januari 1944 op RAF basis Waddigton in het midden van Engeland. Hun missie zou naar Berlijn gaan. De Lancaster was voorzien van een 4000 pound Cookie bom en flink wat kleinere bommen. Door onduidelijke redenen zijn ze op de heenweg in de problemen gekomen en is de Lancaster in stukken boven de Noordoostpolder naar benden gekomen. De grootste krater ontstond op kavel M 92. Hierop zijn ook de lichamen gevonden van de Piloot J. Weatherill en bommenrichter F.N. Looney. Beide werden op 6 januari 1944 begraven in Vollenhove. Flight engineer A.E. Cowell werd wat later begraven op 10 januari 1944. Boordschutter C. Hemmingway werd nog later in een sloot gevonden op 300 meter afstand van de krater en begraven op 2 februari 1944. Boordschutter P.L. Symonds, navigator J.W. Gage en W/O boordschutter W.D. Toohey zijn nooit geborgen en rusten nog in hun veldgraf naar we aannemen aan de Lindeweg. Direct na de oorlog is al besloten een monument bij kavel M 92 neer te zetten.

In 1989 is nog een mislukte poging ondernomen hen alsnog te bergen.

Naast de diepe krater op kavel M 92, is er nog een propeller gevonden op kavel M 112 (nu Lancastergarden) en één op het bedrijf van de fam. Blijdorp op kavel M 113/ M 114. De laatste staat nu in museum Schokland. Onderstaand een foto van alle bemanningsleden en hun gegevens.






Klik hier voor PDF Crash Lindeweg / Oosterringweg