Foutieve identificatie Crash Oosterringweg, kavel N 33

De restanten van een vliegtuig, gevonden op kavel N 33 aan de Oosterringweg, zijn in 1951 opgeruimd door een opkoper van schroot. Blijkbaar is toen niet alles opgeruimd.

In 1973 werden er, bij de aanleg van kabels in de berm van de Oosterringweg, nog meer restanten gevonden.
Het werk werd onderbroken en de marechaussee ingeschakeld. Deze ging weer te rade ging bij de luchtmacht. De heer Zwanenburg bevestigde als bergingsofficier dat dit de restanten waren van een Lancaster III met serienummer JA702. Twee bemanningsleden van de JA702 hebben de crash overleefd. Vijf werden er begraven in Vollenhove. De crash werd in boeken beschreven en de bemanningsleden van de Lancaster JA702 werden op het herdenkingsmonument in Marknesse herdacht.
Jarenlang werd deze identificatie voor waar aangenomen. Bij het onderzoek van de ontsnappingsroute van de twee bemanningsleden kwam aan het licht dat ze met hun parachute waren neergekomen tussen Urk en Tollebeek. WW2-onderzoeker Teunis Schuurman heeft, door de getuigenverklaringen van drie pilotenhelpers te checken, dit verhaal weten te bevestigen.



Onderzoek, door Historisch Marknesse in Woord en Beeld, van het originele begrafenis register van Vollenhove heeft ook onomstotelijk duidelijk gemaakt dat de identificatie in 1973 niet kon kloppen. In dit register staat dat de Lancaster JA702 is neergestort in op een kavel met nummer H 46. Direct na de oorlog is de kavelnummering rond Tollebeek aangepast en is het kavelnummer gewijzigd in H 33n. Pas toen dit duidelijk werd, kon de crashlocatie met zekerheid worden vastgesteld. De Lancaster JA702 is dus niet aan de Oosterringweg gecrasht maar in Tollebeek. Voor meer informatie over de Lancaster JA702 zie Crash Zuidermiddenweg Tollebeek, kavel H 33 n, Lancaster JA702. Welk vliegtuig dan wel op de Oosterringweg is gecrasht staat beschreven in: Crash Lindeweg/ Oosterringweg, kavels M 92/ N 33, Lancaster JA902


Foutieve identificatie crash Oosterringweg